E-bike project

Om CO2-productie door het woon-werkverkeer terug te dringen wil de Denktank Dongeradeel2030 het gebruik van de E-bike bevorderen.

Helpt dat nu echt? Hoe schoon en zuinig is de e-bike? Behoorlijk, rekent u maar even mee:

In een praktijkproef legden we 80 km af met een e-bike die voorzien was van een accu met een capaciteit van 396Wh. De accu was toen voor 80% leeg, dus was er 317Wh gebruikt. Onze acculader, die een rendement heeft van 75%, had 423Wh electriciteit nodig om de accu weer op te laden. Tegen een tarief van 0,25 E per Kwh heeft ons dat dus rond de 10 cent gekost.

Waren we met de auto gegaan, in ons geval een Suzuki Alto, dan hadden we voor die 80 km zo’n 4 liter benzine nodig gehad. Dat had ruwweg 6 euro gekost, oftewel 60 keer zoveel als met onze e-bike.

 

Oké, in euro’s is de e-bike dus onverslaanbaar, maar hoe zit dat qua energie?

De genoemde 4 liter benzine heeft een energetische waarde van 9,7Kwh per liter, is dus 39Kwh. De Nederlandse energiecentrales hebben een rendement van 45-60%, laten we zeggen met transport mee 40%. Zou je de genoemde 4 liter benzine dus in een energiecentrale opstoken dan levert dit je 16Kwh stroom. Hiermee kunnen we onze e-bike 38 keer opladen.

 

We kunnen dus gerust stellen dat een e-bike ruwweg 40 keer zo zuinig is als het zuinigste autootje.

 

Voor de fijnproevers nog even de CO2-uitstoot. De Suzuki Alto stoot 105gr  per km uit, dus voor genoemde 80 km is dat 8400 gram.

De Nederlandse energiecentrales stoten gemiddeld 460 gram per Kwh uit, dus voor het opladen van onze e-bike is dat 195 gram oftewel 43 maal zo weinig. Maar natuurlijk zijn we allemaal wel zo slim om groene stroom te nemen. Dan stoten we niets uit met onze e-bike.

 

Doorzoek de website

Activiteiten

Om haar doelstelling, een CO2-neutraal Dongeradeel in 2030, te bereiken wil de Denktank o.m. de hiernaast genoemde activiteiten opstarten.

Oude molens

Oude molens laten zien dat met windkracht veel mogelijk is.       Kijk naar het filmpje hierboven hoe dat bij de Hantumer molen ging.